وقت طراحی احساسی است
آدما به محض اینکه اسم طراحی احساسی میاد، یاد صورتکهای گریون و عصبانی میفتن. شما هم اینطوری هستید؟ اما نگران نباشید، اینجا منظورمون این نیست. تو این پست میخواهیم براتون توضیح بدیم که چطور طراحی احساسی میتونه سایتتونو بهبود ببخشه.
- یکم از پس زمینه همه رو سر ذوق میاره
یه کار اشتباهی که خیلی از سایتها مرتکب میشن، اینه که طراح ها و توسعه دهنده ها هنوز فکر میکنن اینترنت برای همون کارهای قدیمی کاربرد داره، نه بیشتر. چون توسعه دهنده های اول html رو ساختن، دائما داشتن تجربه میکردن که چه کارهایی میشه با این فناوری تازه انجام داد.
متاسفانه دیگه کسی نه به طراحی های خلاقانه فکر کرد و نه به کاربرهای نهایی. تنها کسایی که از همون اول از سایتها استفاده میکردند، توسعه دهنده ها بودند. همه چی مثل یه رقابت شده بود که میخواستن ببینن کی میتونه سریعتر داده ها رو رد و بدل کنه، جالبترین چیزها رو بسازه و سایت های محبوبتر توسعه بده. هر چی اینترنت همه گیرتر شد، مردم دیگه هم به استفاده از اینترنت رو آوردن و برای چیزهایی که استفاده عمومی دارن، مثل جهتیابی و مدل لینکها، قوانین جدید وضع شد.
اما حالا همه چی عوض شده. ما همه کاری روی وب انجام میدیم و همه ازش استفاده میکنن. مردمی که هیچ وقت اسم html رو نشنیده بودند، یا حتی از کامپیوتر هم شاید استفاده نکرده بودند، حالا دارن برای بیشترِ کارهای روزانشون از وب استفاده میکنن. پس به جای ساخت سایتهایی که با سایتهای دیگه صحبت میکنن، یا سایتهایی که با مردم آشنا به سایتها صحبت میکنن، باید شروع کنیم سایتهایی بسازیم که از زندگی واقعی و با مردم عادی صحبت میکنن.
- بهتره مشتری از نظر احساسی تو چه وضعیتی باشه؟
جواب واضحه، خوشحال و راضی! از دید روانشناسی، آدما وقتی شادن بهتر میتونن تمرکز کنن و اشتباههای کوچیک رو ببخشن، احتمال اینکه تو بحث ها شرکت کنن و اقدامهایی که ازشون خواسته میشه رو کامل انجام بدن بیشتره. آدمای شاد، کاربرهای خیلی خوبی میشن.
- چطور میتونیم از این وضعیت تو طراحی سایت های تجاری به نفع کسب و کار بهره ببریم؟
موقع ساخت یه سایت جدید یا بهبود سایت موجود باید اولین هدفمون شناسایی فرصتهای بهبود سطح شادی مشتریها باشه.
خودتونو بذارید جای مشتری؛ مشتریهای شما وقتی به مشکل برمیخورن بهتون مراجعه میکنن؟ میخوان شما آرومشون کنید؟ به جز خدماتی که میتونید بهشون ارائه بدید، مشتریهاتون به عنوان یه انسان از شما چی میخوان؟ اصل زیربنایی طراحی احساسی، درک نحوه ارتباط شما در سطح شخصی با کاربرهاتونه. این اصل، اصل زیربنایی سایتهای موفق امروز به شمار میاد.
- راهنمایی و تکنیکهای کشف ارتباط احساسی در سایت
1- یک نقشه سفر درست کنید (و ازش استفاده کنید)
کل راهی رو که مشتریهاتون از نقطه شروع تا پایان روی سایت شما طی میکنن رو یه سفر در نظر بگیرید و نقاطی رو که از نظر احساسی بالا یا پایین هستن علامت گذاری کنید.
حالا نقشه سفرتونو تحلیل کنید. اگه جایی منطقه احساسات منفیه، میتونیم درستش کنیم و احتمالا با بکارگیری زبون محاوره ای تر یا ایجاد تصاویر خلاقانه، به کاربر حس مثبت بیشتری بدیم.
مثلا وقتی کاربر میخواد هزینه چیزی رو بپردازه باید کاری کنید که حس بهتری نسبت به صندوق پرداخت داشته باشه. مثلا به جای کلمه خشک و خالی "پرداخت" میتونید از عبارتها و جملاتی بکار ببرید که حس همدلی بیشتری رو الفا کنه "بیایید مرحله مزاحم پرداخت رو بندازیم برای بعد و از یه قسمت جالبتر شروع کنیم. شاید فکر کنید این ترفندها دیگه قدیمی شده، اما آدما خیلی سادند و براحتی با یه تلنگر احساسی میشن. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد حذف یا کاهش نقاط ضعیف در سفر کاربر، ادامه مقاله رو بخونید.
2- ببینید مخاطبتون دوست داره چه حسی داشته باشه
سایت یه سالن زیبایی رو تصور کنید. از نظر یه آدم بازاری، سایت باید کاری کنه که کاربرها بتونن قیمتها رو ببینن و وقت بگیرن. قبلنا همه اینها وظیفه توسعه دهنده بوده. از نظر حسی، بیشتر کاربرها (به خصوص خانومها) دوست دارن سایت زیبا باشه و استرس رو برطرف کنه. کاربرها دوست ندارن پستهای وبلاگ بالای 18 سال کلیک بگیرن.
یه طراحی زیبا کاربر رو به راحتی فرا میخونه و به نیاز کاربر برای زیبایی پاسخ میده و کاری میکنه که کاربر فقط با چند کلیک به هدفش برسه و بگه... چقدر راحت بود! حسی رو پیدا کنید که به نیازهای اصلی کاربر تأکید داشته باشه و بتونه صرف نظر از سلیقه های شخصی، طراحیتونو انجام بدید.
سورس:طراحی سایت دارکوب sitedar.com